Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2020.10.31

Eredetileg egy muszlim nőt ábrázolt volna

amazing-statue-of-liberty-wallpapers-free-download-hd.jpg

1886. október 28-án az Egyesült Államok akkori elnöke, Grover Cleveland több ezer néző előtt leleplezte a Szabadság-szobrot (teljes nevén: A Szabadság megvilágosítja a világot). A szobor rézből készült. Az alkotás során előre formált rézlapokat, amelyek nem vastagabbak két egymásra rakott amerikai pennynél, helyeztek rá egy állványra. Ennek megfelelően a hölgynek eredetileg réz színe volt. A réz viszont, ha időt hagyunk neki, reakcióba lép az oxigénnel és egyéb, a levegőben található anyagokkal. Sok-sok oxidációs folyamat eredményeként vékony, kékes-zöld réteg, úgynevezett patina jelenik meg rajta. Ez a réteg egyébként nem csak a szobor színét változtatja meg, de védi is a felületet a további rozsdásodástól. Az elszíneződés korán felkeltette a helyiek figyelmét. Egyes újságok annak szükségességéről írtak, hogy újra kellene a szobrot festeni, a hatóságoknak azonban nem állt szándékában a szobrot megszabadítani a szép zöld színétől, amely olyan remekül áll neki.
A Szabadság-szobornak több titka is van. Kevesen gondolnák, hogy eredetileg egy muszlim nőt ábrázolt volna. Frédéric Auguste Bartholdi, francia szobrászt lenyűgözte az ókori egyiptomi világ, a hatalmas szobrok. A Szuezi-csatorna megnyitójára egy, az ókori rodoszi kolosszushoz hasonló szobrot tervezett Port Szaídba, a csatorna egyiptomi végébe, ám az alak egy elfátyolozott nőt ábrázolt volna, egy fellaht, vagyis arab parasztasszonyt. A korai tervek szerint a szobor neve az lett volna, hogy „Egyiptom elhozza a fényt Ázsiába”. Iszmáíl pasa, Egyiptom akkori uralkodója azonban túl drágának találta a terveket, különösen akkor, amikor már úgyis elköltöttek egy rakás pénzt a csatorna építésére.
Közeledett az Egyesült Államok függetlenné válásának századik évfordulója, a franciák pedig mindenképp szerettek volna valamilyen ajándékot küldeni Amerika számára, így került újra képbe Bartholdi terve. Végül Eugène Delacroix „A Szabadság vezeti a népet” című képének főalakja lett a modell.

bupwjyi-statue-of-liberty-wallpaper.jpg
A franciák bár ajándéknak szánták, de nem volt pénzük rá. Anyagi források szempontjából a franciák és az amerikaiak is elég rosszul álltak, így mindkét ország gyűjtést szervezett: a franciák illetékekkel, rendezvényekkel és lottókkal próbálták megszerezni a pénzt, az amerikaiak pedig bokszmeccsekel, kiállításokkal, valamint jótékonysági előadásokkal, de a Pulitzer-díj alapítója, a magyar származású Joseph Pulitzer is kampányolt érte a lapjaiban.
A szobor elkészítésénél nagy méretei miatt komoly problémák léptek fel, így Bartholdi végül csak Gustave Eiffel segítségével tudta elkészíteni azt a 350 elemet, amellyel 1885-ben hajóztak át New York kikötőjébe. Összeállítása néhány hónapig tartott, azóta pedig ez New York, sőt, az Egyesült Államok egyik legismertebb jelképe, talapzatán Emma Lazarus „Új Kolosszus” című versével, melynek záró sorai ma ugyanolyan fontosak, mint egykor:

„Jöjjön fáradt, nincstelen,
A tömeg, mely szabadságért zihál:
Nyomorgó söpredéktek kell nekem.
A viharvert hontalanokra vár
Arany kapum, hol fáklyám emelem.”

Noha a szobor nem az emigrációra utalva készült, néhány éven belül mégis ennek szimbólumává vált, mivel a bevándorlókkal és menekültekkel teli hajók mindegyike a fáklya és a tündöklő arc alatt haladt át, amely mintegy köszöntötte az érkezőket.

6770346-amazing-statue-of-liberty-wallpaper.jpg

A képek forrása: https://www.pixelstalk.net/statue-liberty-new-york-hd-wall…/

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.