Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2021.01.09

Volt-e színesbőrű királynéja Angliának?

A XVIII. századi Sarolta királynéról, aki III. György felesége volt, időről-időre előkerül egy feltételezés, miszerint voltak színesbőrű felmenői. Kétségtelen, hogy a Saroltáról készült egyes portrék arról árulkodnak, hogy lehettek afrikai felmenői a királynénak, más képeken azonban ennek még nyoma sem látszik. 

Zsófia Sarolta hercegnő (1744-1818) a német Károly Lajos Frigyes mecklenburg-strelitzi herceg és Erzsébet Albertin szász-hildburghausen-i hercegnő nyolcadik gyermeke volt. III. György angol királyhoz ment feleségül, akinek a története a „György király” című filmből lehet ismerős, melyben szívszorítóan és fekete humorral átszőve ábrázolják az idős király küzdelmét az elmebajjal, és a királyné harcát férje méltóságának megmentéséért.

Saroltára visszatérve, a XVIII. század második felében járunk. III. György uralkodása bővelkedik a fegyveres konfliktusokban. Nagy-Britannia Amerikában Franciaországgal harcol gyarmatokért, majd igyekszik megakadályozni a függetlenségi háborút kirobbantó gyarmatokat abban, hogy elszakadjanak a királyságtól. Ám ez nem sikerül, így megalakul az Egyesült Államok. 1789-ben kirobban a nagy francia forradalom, és még az is belefér György uralkodásába (1760-1820), hogy országa több mint egy évtizedig harcoljon a napóleoni Franciaországgal, bár az utolsó években fia irányítja az országot régensként.

Egy történész, Mario de Valdes y Cocom állt elő azzal az elmélettel, miszerint Saroltának voltak színesbőrű felmenői. Részben egy korabeli beszámolóra támaszkodik, amiben egy udvari orvos, Christian Friedrich Stockmar báró az idősődő királynét „kicsi és görbe tartású” nőnek írja le, akinek „valódi mulatt arca” van. Valdes másfelől a Saroltáról készült portrékra, valamint családfakutatásra is alapozza teóriáját. Szerinte a királyné vonásai a róla készült festmények alapján feltűnően afrikai jellegűek, és ez állítólag több kortársnak is feltűnt.

A történész szerint Sarolta ősei között található Margarita de Castro e Souza, egy, a XV. században élt nemesasszony, aki a portugál királyi család fekete ágához tartozott. Margarita a XIII. századi III. Alfonso portugál király és Madragana nevű szeretőjének leszármazottja. Ez utóbbi hölgy egyes források szerint mór volt, amely szó utalhat az észak-afrikai származású, Ibériai-félszigeten letelepedett, valamint a feketebőrű emberekre is. Más történészek vitatják Valdes elméletének a megalapozottságát.

A témával foglalkozó történészek azért is szkeptikusak Valdes elméletével kapcsolatban, mert szerintük olyan nagy a generációs távolság Sarolta és feltételezett afrikai ősei között, hogy önmagában ennek az örökségnek szinte semmi jelentősége nincs. Ráadásul több szakértő is vitatja azt, hogy maga Madragana fekete volt.

Valdes úgy véli, Sir Allan Ramsay 1762-es portréja alátámasztja elméletét. Kérdés, hogy Ramsay, aki abolicionista aktivista volt, nem politikai célból hangsúlyozta-e túl az afrikai vonásokat? A festő azon képeiből, amelyeket Sarolta koronázása alkalmából készítettek, számos másolatot küldtek a brit gyarmatokra, márpedig a képek politikai célt is betölthettek azáltal, hogy a gyarmatok népe számára királynéjukat számukra ismerősebb vonásokkal ruházzák fel. 

Érdemes megnézni, mit mond minderről az, aki II. Erzsébet királynő képgyűjteményét kezeli, Desmond Shawe-Taylor. „Híresen csúnya volt” – állítja Sarolta királynéról. „Ugyanabból a portréból van egy másik változatunk is. Elég gyakran nézegetem, és soha nem jutott eszembe, hogy afrikai vonásai lennének. Lehet, hogy voltak ilyen ősei, és nem lehetetlen, hogy ez tükröződött a vonásaiban is, de én nem látom ezt.” Ugyanakkor azon is spekulál, nem lehetséges-e, hogy Sarolta királyné más megfestői nyomták el afrikai vonásait. „Ennek már több értelme van” – vélekedik. „Lehetséges. Ramsay – nem úgy, mint Reynolds és Gainsborough, akik elég pontatlan portréfestők voltak – nagyon precízen festette meg alanyait, szóval ha a királyné kicsit afrikaibbnak tűnik Ramsay portréin, mint másokéin, az azért is lehet, mert pontosabban ábrázolta őt. Honnan is tudhatnánk? A királyné már halott.”

Ugyanakkor Shawe-Taylor szerint Sarolta királynéról karikatúrákat is őriznek a British Museumban, és ezek egyike sem ábrázolja őt afrikaiként, pedig a karikaturisták biztos nem hagyták volna „szó nélkül” a szokatlan külső jegyeket. De vajon mit szólnának a mai Windsorok, ha minden kétséget kizáróan kiderülne: volt színesbőrű ősük?

A The Guardiannek nyilatkozó Hugo Vickers királyi történész szerint a királyi család nem érezné fenyegetőnek, ha kiderülne, hogy vannak afrikai felmenőik. „Semmilyen szégyen nem kapcsolódna ehhez részükről. Engem nem nyűgöz le ez a teória, de még ha igaz is lenne, az egész annyira felhígult ennél a fázisnál, hogy semmit sem számítana” – vélekedik.

Az igazságot arról, hogy Sarolta királynénak milyen színű volt a bőre, és milyen jellegűek a vonásai, talán már soha nem tudjuk meg. Minden róla készült képen másképp fest a királyné. Azt azonban tudni lehet róla, hogy művelt volt, olvasott, és nagyon érdekelte a képzőművészet. Támogatója volt Johann Christian Bachnak, aki zenére is tanította a királynét. Miután Bach meghalt, tovább támogatta özvegyét. Valószínűleg Mozartnak is mecénása volt Sarolta, aki nyolc évesen neki dedikálta Opus 3 zenedarabját.

Ő alapította meg Anglia legrégebbi anyaotthonát Londonban, ami ma Queen Charlotte Maternity Hospital néven ismert. 15 gyereket szült, közülük 13 megérte a felnőttkort. A királyi pár kapcsolata – főleg a kor többi házasságához mérten – sikeres volt, Sarolta nagyra tartotta férjét. Idővel a királyné belefáradt az udvari intrikákba, és 1797-ben kérte férjét, hogy engedélyezze számára az udvartól távolmaradást. Történészek szerint kapcsolatuk ezek után nem volt már a régi, amihez hozzájárult a III. Györgyön elhatalmasodó elmebaj is. 

Az anyaotthon mellett Sarolta évszázadokon átívelő, fennmaradt öröksége az, hogy amatőr botanikusként létrehozta a Kew Gardenst. Ez a csodálatos kertegyüttes – amit a kosztümös filmek kedvelői jól ismerhetnek, hiszen gyakran szolgáltatja a hátteret az elegáns ruhákba öltöztetett színészek sétáihoz – ma a királyi botanikus kert szerepét tölti be.

Jöjjön néhány portré Sarolta királynéról:

1761-allan_ramsay.jpgAllan Ramsay festménye (1761)

1761-johann_georg_ziesenis.jpg
Johann Georg Ziesenis festménye (szintén 1761)

1765-johan_zoffany.jpg
Johan Zoffany festménye (1765)

1768-nathaniel-dance-holland.jpg
Nathaniel Dance-Holland festménye (1768)

1770-johan-zoffany.png
Johan Zoffany festménye (1770)

1779-joshua-reynolds.jpg
Joshua Reynolds képe (1779)

1781-gainsborough.jpg
Thomas Gainsborough festménye (1781)

1789_sir_thomas_lawrence.jpg
Sir Thomas Lawrence képe (1789)

 

Forrás:
https://www.theguardian.com/world/2009/mar/12/race-monarchy/
https://everythingaboutthehouseofwindsor.blog.hu/

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.